Czego nie jeść, żeby ładnie wyglądać

Glikacja jest jedną z głównych przyczyn starzenia się skóry. Obrazowo można ją nazwać scukrzeniem lub karmelizacją, bowiem istotą jej jest łączenie się cząsteczek cukru krążącego we krwi z białkami w obecnymi w organizmie. Zjawisko to dotyczy wszystkich organów, ale najłatwiej zrozumieć proces glikacji obserwując skórę, która składa się w większości z białek i dlatego jest bardzo podatna na scukrzenie.

Dwa główne białka skóry to kolagen i elastyna, które są rusztowaniem dla  skóry właściwej. W normalnych warunkach są sprężyste i elastyczne. To coś w rodzaju materaca nadającego skórze grubość i sprężystość.
Z chwilą gdy włókna kolagenu i elastyny ulegną procesowi glikacji twardnieją, a następnie pękają. To sprawia, że skóra  traci elastyczność i przestaje być napięta. Na jej powierzchni pojawiają się zmarszczki, słabnie nawilżenie, skóra staje się sucha, cienka i wiotka.

Glikacja białek silnie przyspiesza pod wpływem diety bogatej w cukier i mocno wysmażone potrawy. Żeby uchronić skórę przed zmarszczkami wystrzegajmy się zatem cukru oraz smażonych i wysoko przetworzonych produktów żywnościowych.
Dla zdrowia i urody wyrzućmy z jadłospisu wszelkiego rodzaju batony, słodkie napoje, ciastka, owocowe jogurty, nutellę, frytki, chipsy, płatki śniadaniowe i tym podobne przysmaki.

Dbając w ten sposób o skórę chronimy się również przed cukrzycą, otyłością i miażdżycą.

Słynne hasło: „cukier krzepi” wymyślone w latach 30-tych przez Wańkowicza jest już niestety nieaktualne i niezgodne z obecnym stanem wiedzy.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s